søndag den 18. august 2013

Jobansøgning - Hvad består den af?

Jobansøgningen er ofte din første mulighed for at gøre et indtryk. Derfor er det vigtigt at din jobansøgnning udstråler det, som du gerne vil have den til, og at den virker seriøs og professionel.

Dele i en jobansøgning

En jobansøgning består af flere dele:

Selve ansøgningen:
Den første del af din jobansøgning er en beskrivelse af dig som medarbejder, og hvorfor du skal have jobbet.
Denne del er meget vigtig. Nogle jobannoncer får flere hundrede ansøgninger, så interessen skal fanges hurtigt.

CV:
Et CV er en liste over de forskellige steder du før har arbejdet samt dine uddannelser. Her skal du skrive alle de steder, hvor du har arbejdet eller gået i skole. Her skal du huske at få al information med:
Firmanavn/skolenavn
Din stilling/uddannelse
Ansættelsesperiode
Ansvarsområder/specialer
Skriv også hvis du har kørekort, og hvilken type det er. Hvis du har gennemført relevante kurser, skal du skrive dem her.

Anbefalinger:
Måske har du allerede fået en anbefaling fra et eller flere steder, du tidligere har arbejdet. Tag en kopi af dem, og vedhæft dem din jobansøgning. Endnu bedre er, hvis du også kan tilføje navn og telefonnummer på en, der kan kontaktes af den nye mulige arbejdsgiver, hvis han/hun føler det nødvendigt. Det kan være nødvendigt at læse dem igennem først og vurdere om de alle er passende.
Hvis ikke du har nogen anbefalinger, er det en god idé at kontakte gamle arbejdsgivere. Kontakt steder du har arbejdet for nyligt - og helst steder du ved har været glade for at have dig ansat.

Husk altid at dobbelttjekke for stavefejl. Det er ofte en god idé at få en anden person til at kigge den igennem.

Der vil senere hen komme artikler, der forholder sig til hver af de tre dele af jobansøgningen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar